Artykuł
Dla Młodych
Nie starać się być bardziej dorosłym niż się jest.
"Mam tyle lat, ile mam, nie wstydzę się swej młodości ani swoich myśli, ani uczuć."Nie trać czasu.
"Gdzie podziewasz godziny życia, na co zużywasz zapał młodej energii?"Staraj się mieć przyjaciela i pozyskiwać ludzką życzliwość, ale nie przez kokieterię i pochlebstwo.
Doceniaj zabawę.
"Nie należy się wstydzić zabawy: nie ma zabaw dziecinnych."Kształtuj samego siebie przez:
- poznanie swoich wad i zalet,
- wyrabianie silnej woli,
- kształtowanie męstwa i cierpliwości:
"Łagodny dla innych, surowy dla siebie." - wychodzenie naprzeciw trudnościom:
"Kocham to, co trudne." - pogodę ducha:
"Jestem wesół, nie dąsam się, nie oskarżam."
Nie wstydź się swoich marzeń.
"Dzieci! Dumne miejcie marzenia, górne miejcie zamiary i dążcie do sławy, coś z tego zawsze się stanie!"
Dla Rodziców i Wychowawców
Docenić znaczenie dzieciństwa w życiu człowieka.
Widzieć w dziecku człowieka.Mieć świadomość, że w uczuciowości dziecko przewyższa dorosłego, a intelektem mu dorównuje, brak mu tylko doświadczenia.
Mieć poczucie, że dzieci "są poetami i filozofami".
Pamiętać o szacunku dla:
- pracy dziecięcego poznania (waga zabawy!),
- dziecięcych niepowodzeń i łez,
- własności dziecka.
Pozwolić i cenić zwierzenia z uczuć, które "nie odpowiadają uświęconym przykazaniom".
Nie żądać od dzieci ani pojedynczych, ani zbiorowych poświęceń.
Pamiętać, że zbiorowość dziecięcą można zachęcić do działania, a zrazić lekceważeniem.
W pracy wychowawczej notować swoje spostrzeżenia o dzieciach.
"Notatki są dokumentem, żeś nie roztrwonił życia."Poznać siebie i dzieciom zawsze pokazywać się sobą.
Nieprzespane dla dzieci noce przyjmować jako cenne.
Nie stosować kary cielesnej.
Pozwolić dzieciom tyle spać i jeść, ile śpią i jedzą.
Każde dziecko trzeba poznać i oceniać indywidualnie (nie generalizować sądów).