Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu lewego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
ZSP w Świerzawie

Edukacja zdrowotna

Artykuł

            Edukacja zdrowotna to nowoczesny przedmiot, którego celem jest wyposażenie dzieci i młodzieży w rzetelną wiedzę, umiejętności oraz postawy umożliwiające skuteczne dbanie o zdrowie własne i innych osób we wszystkich jego wymiarach: fizycznym, psychicznym, społecznym, środowiskowym i cyfrowym. Przedmiot obejmuje nie tylko obszar medyczny czy biologiczny, lecz także zagadnienia związane z emocjami, relacjami, odpowiedzialnością, wartościami i dobrostanem. Uczy podejmowania świadomych decyzji zdrowotnych. Promuje zdrowy styl życia. Rozwija umiejętności komunikacji, empatii i troski o siebie i otoczenie. Pozwala ustrzec się przed różnorodnymi zagrożeniami – od chorób zakaźnych, przez uzależnienia, po dezinformację.

 

Podstawa programowa przedmiotu edukacja zdrowotna. Obejmuje 11 obszarów:

  • wartości i postawy,
  • zdrowie fizyczne,
  • aktywność fizyczna,
  • odżywianie,
  • zdrowie psychiczne,
  • zdrowie społeczne,
  • dojrzewanie (w szkołach podstawowych),
  • zdrowie seksualne,
  • zdrowie środowiskowe,
  • internet i profilaktyka uzależnień,

 

Klasa IV.

 

Program nauczania„Holistyczna edukacja prozdrowotna w szkole podstawowej –ciało, umysł, duch. ABC zdrowia–jak dbać o siebie i czuć się dobrze”

 

Program edukacji zdrowotnej dla klasy IV szkoły podstawowej koncentruje się na holistycznym podejściu do zdrowia, obejmującym ciało, umysł i ducha. Realizowany przez cały rok szkolny, ma na celu kształtowanie zdrowych postaw, nawyków oraz świadomości prozdrowotnej i społecznej u uczniów.

 

Program zakłada, że edukacja zdrowotna w klasie IV powinna obejmować nie tylko wiedzę o zdrowym stylu życia, ale również:

  • rozwijanie świadomości ciała i emocji,
  • budowanie pozytywnego obrazu samego siebie,
  • kształtowanie empatii i umiejętności współpracy,
  • promowanie postaw prospołecznych i odpowiedzialnych.

 

Koncepcja programu ma charakter holistyczny –integruje aspekty fizyczne, psychiczne, emocjonalne i aksjologiczne rozwoju dziecka.

 

Cele ogólne:

  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości i godności.
  • Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i innych.
  • Rozwijanie świadomości zdrowotnej i prospołecznej.
  • Promowanie wartościtakich jak: zdrowie, godność, akceptacja,szacunek, empatia, rodzina, wspierające relacje społeczne, odpowiedzialność, altruizm.

 

Cele szczegółowe:

  • Uczeń rozpoznaje swoje potrzeby fizyczne i emocjonalne.
  • Uczeń wyjaśnia znaczenie zdrowegostylu życia.
  • Uczeńpotrafi wyrażać emocje i rozmawiać o nich z szacunkiem.
  • Uczeń wymienia zasady współżycia społecznegoopartego na empatii i wzajemnym wsparciu.

 

 Struktura programu: Wymiar: 32 godziny (jedna godzina tygodniowo przezcały rok szkolny)

 

 

Klasa V.

 

Program nauczania „Holistyczna edukacja prozdrowotna w szkole podstawowej –ciało, umysł, duch. Zdrowie i wartości–uczę się dbać o siebie i innych”

 

Bazuje on na założeniu, że zdrowie to nie tylko brak choroby, lecz harmonijne współistnienie ciała, emocji, relacji i wartości. Program ma na celu rozwijanie w uczniach odpowiedzialności za własne zdrowie, świadomości emocjonalnej, zdolności komunikacyjnych oraz szacunku do siebie, innych i wartości uniwersalnych.

 

Program klasy V rozszerza wcześniejsze treści o głębsze rozumienie relacji międzyludzkich i samopoczucia psychicznego. Uczniowie uczą się również analizować konsekwencje własnych wyborów oraz stają się bardziej świadomi społecznie. Zakłada się m.in.:

  • rozwijanie umiejętności samoobserwacji i samoregulacji,
  • wzmacnianie empatii i wrażliwości na potrzeby innych,
  • kształtowanie umiejętności współpracy i komunikacji,
  • promowanie odpowiedzialnych wyborów zdrowotnych i etycznych.

 

Cele ogólne:

  • Kształtowanie postawy szacunku do siebie i innych.
  • Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za zdrowie fizyczne i psychiczne.
  • Promowanie postaw opartych na wartościach takich jak dobroć, uczciwość, solidarność.
  • Budowanie postaw społecznych: współdziałania, empatii i refleksji moralnej.

 

Cele szczegółowe:

  • Uczeń potrafi wyrażać i kontrolować swoje emocje.
  • Uczeń wyjaśnia, czym są granice i jak ich przestrzegać.
  • Uczeń podejmuje zdrowe decyzje dotyczące ciała, odżywiania, snu i aktywności.
  • Uczeń potrafi nazwać zmiany związane z okresem dojrzewania oraz zna sposoby dbania o higienę i zdrowie w tym okresie.
  • Uczeń współpracuje z innymi z poszanowaniem odmienności i wspólnych wartości.
  • Uczeń identyfikuje zachowania prozdrowotne i antyzdrowotne w codziennym życiu.

 

 Struktura programu Wymiar: 32 godziny (jedna godzina tygodniowo przez cały rok szkolny).

 

 

 

 

 

 

Klasa VI.

 

Program nauczania„Holistyczna edukacja prozdrowotna w szkole podstawowej –ciało, umysł, duch. Zdrowie z charakterem –siła wartości w życiu codziennym”.

 

Stanowi rozwinięcie treści dla klas IV–V oraz uwzględnia rosnącą potrzebę świadomego kształtowania tożsamości, podejmowania decyzji, rozpoznawania wartości i radzenia sobie z emocjami w kontekście relacji rówieśniczych oraz presji społecznej.

 

Program uwzględnia dynamiczny rozwój psychiczny uczniów klasy VI, ich większą potrzebę niezależności oraz wrażliwość emocjonalną. Kładzie nacisk na:

  • rozwijanie umiejętności samoświadomości i autorefleksji;
  • wzmacnianie odporności psychicznej i umiejętności radzenia sobie ze stresem;
  • budowanie postawy asertywnej, ale pełnej empatii;
  • świadome życie w oparciu o trwałe wartości moralne i społeczne.

 

Cele ogólne:

  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za swoje decyzje i zachowania.
  • Budowanie odporności emocjonalnej i umiejętności radzenia sobie z presją otoczenia.
  • Kształtowanie charakteru poprzez działanie zgodne zwartościami.
  • Promowanie stylu życia wspierającego zdrowie ciała i równowagę emocjonalną.

 

Cele szczegółowe:

  • Uczeń rozpoznaje źródła stresu i potrafi je nazwać.
  • Uczeń stosuje proste techniki radzenia sobie z trudnymi emocjami.
  • Uczeń potrafi rozmawiać o wartościach i wyrażać własne zdanie z szacunkiem.
  • Uczeń uzasadnia wpływ stylu życia na zdrowie fizyczne i psychiczne.
  • Uczeń wyjaśnia znaczenie empatii, uczciwości, solidarności i odpowiedzialności.
  • Uczeń zna podstawowe zasady profilaktyki chorób cywilizacyjnych (np. cukrzyca, nadciśnienie, otyłość).

 

Struktura programu Wymiar: 32 godziny (jedna godzina tygodniowo przez cały rok szkolny).

 

 

 

 

 

Klasa VII.

 

Program nauczania„Holistyczna edukacja prozdrowotna w szkole podstawowej –ciało, umysł, duch. Dojrzewam świadomie”

 

W klasie VII uczniowie wchodzą w intensywny okres dojrzewania–zarówno biologicznego, jak i emocjonalno-społecznego. Program wspiera ich w budowaniu tożsamości, poczucia własnej wartości oraz umiejętności życia w relacji z innymi, z poszanowaniem różnic, granic i uniwersalnych wartości.

 

Program integruje treści z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, rozwijając:

  • świadomość zmian rozwojowych oraz potrzeb ciała i psychiki;
  • umiejętności komunikacji empatycznej i rozwiązywania konfliktów;
  • refleksję nad tożsamością, duchowością i wartościami;
  • postawy zaangażowania społecznego i odpowiedzialności za wspólnotę.

 

Cele ogólne:

  • Budowanie silnej, spójnej tożsamości i świadomości siebie.
  • Rozwijanie zdolności do prowadzenia konstruktywnych relacji międzyludzkich.
  • Promowanie świadomej troski o zdrowie psychofizyczne i duchowe.
  • Wzmacnianie postaw opartych na dialogu, zrozumieniu i współodpowiedzialności.

 

Cele szczegółowe:

Uczeń potrafi:

  1. a) Dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne:
  • stosować zasady zdrowego stylu życia (ruch, sen, dieta, odpoczynek);
  • rozpoznawać objawy stresu i emocji, stosować techniki relaksacji i uważności.
  1. b) Dokonywać świadomych wyborów zdrowotnych:
  • analizować etykiety produktów, unikać żywności i napojów szkodliwych;
  • wymienić skutki używek (alkohol, nikotyna,napoje energetyzujące) i uzasadniać decyzję o ich nieużywaniu.
  1. c) Budować bezpieczne relacje i komunikować się:
  • rozróżniać postawy: asertywną, uległą, agresywną i odpowiednio reagować;
  • dbać o granice własne i innych, rozpoznawać przemoc i wiedzieć, jak ją zgłosić.
  1. d) Działać odpowiedzialnie w sytuacjach trudnych i zagrażających:
  • wskazać, gdzie szukać pomocy (specjaliści, infolinie);
  • udzielać podstawowej pierwszej pomocy i wezwać pomoc.
  1. e) Rozumieć rozwój i dojrzewanie:
  • wyjaśniać zmiany psychiczne, fizyczne i emocjonalne w okresie dojrzewania;
  • opisać podstawy zdrowia seksualnego i dojrzewania z szacunkiem i odpowiedzialnością.
  1. f) Bezpiecznie korzystać z technologii:
  • przestrzegać higieny cyfrowej, rozpoznawać zagrożenia (cyberprzemoc, uzależnienie, grooming); • świadomie oceniać wpływ treści online na swoje samopoczucie.
  1. g) Troszczyć się o środowisko i jego wpływ na zdrowie: podejmować codzienne działania proekologiczne wspierające zdrowie ludzi i planety.

 

Struktura programu Wymiar: 32 godziny (jedna godzina tygodniowo przez cały rok szkolny).

 

 

Klasa VIII.

 

Program nauczania„Holistyczna edukacja prozdrowotna w szkole podstawowej – ciało, umysł, duch. Człowiek świadomy–zdrowy, etyczny, odpowiedzialny”

 

Program odpowiada na potrzeby uczniów kończących szkołę podstawową, którzy stoją przed wyzwaniami związanymi z dojrzewaniem, wyborami życiowymi, relacjami i własną tożsamością. Jego celem jest wspieranie młodzieży w kształtowaniu dojrzałych, świadomych postaw wobec zdrowia, życia i innych ludzi–niezależnie od ich pochodzenia, światopoglądu czy przekonań.

 

Program zakłada, że uczeń klasy VIII powinien być wspierany w:

  • refleksji nad sobą, swoją tożsamością i przyszłością;
  • podejmowaniu samodzielnych, odpowiedzialnych decyzji;
  • świadomym kształtowaniu relacji interpersonalnych i intymnych;
  • zrozumieniu roli wartości i zasad etycznych w codziennym życiu;
  • angażowaniu się w działania społeczne jako młody obywatel.

 

Cele ogólne:

  • Wzmacnianie tożsamości osobistej i moralnej.
  • Rozwijanie kompetencji do samodzielnego i odpowiedzialnego życia.
  • Kształtowanie postawy szacunku wobec różnorodności i praw człowieka.
  • Promowanie zdrowia psychicznego, fizycznego i duchowego w kontekście osobistym i społecznym.

 

Cele szczegółowe:

  • Uczeń potrafi rozpoznawać własne potrzeby, emocje i wartości.
  • Uczeń stosuje zasady zdrowego stylu życia i potrafi stosować je w praktyce.
  • Uczeń podejmuje świadome decyzje w obszarze zdrowia, relacji i seksualności.
  • Uczeń zna fizjologiczne aspekty dojrzewania, potrafi rozpoznać dezinformację w mediach i wie, gdzie szukać rzetelnych źródeł informacji.
  • Uczeń uzasadnia rolę empatii,uczciwości i odpowiedzialności we wspólnocie.
  • Uczeń podaje przykłady zaangażowania społecznego i jego sens w życiu młodego człowieka.

 

Struktura programu Wymiar: 16 godzin (jedna godzina tygodniowo w jednym semestrze). 

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.